Nowości  Dworce kolejowe  Noclegi    
 


Dworce kolejowe > Kończy się remont zabytkowego dworca kolejowego w Białymstoku

2020-06-02 Kończy się remont zabytkowego dworca kolejowego w Białymstoku

Renowacja i modernizacja budynku dworca kolejowego w Białymstoku dobiega końca.

Firma budowlana Budimex, główny wykonawca prac, ich zaawansowanie ocenia już na 88 procent. Do użytku przekazany ma zostać w ostatnim kwartale 2020 roku.


Dworzec zbudowany został w stylu neobarokowym (grafika: Budimex)

Odnowa, która rozpoczęła się w listopadzie 2018 roku, obejmuje z jednej strony przywrócenie oryginalnego wyglądu zabytkowego dworca z XIX wieku, z drugiej zaś jego wzmocnienie i zabezpieczenia na kolejne 100 lat bezpiecznej eksploatacji.


Dworzec jest zabytkiem (grafika: Budimex)

Białostocki dworzec powstał w 1860 roku jako jeden z głównych na szlaku kolei Petersbursko-Warszawskiej. W 1960 roku został on wpisany do rejestru zabytków.

W pracach bierze udział około 100 podwykonawców i dostawców Budimexu, większość z regionu Podlasia. Dworzec został wyposażony w nowoczesną instalację BMS (Building Management System) oraz panele fotowoltaiczne o mocy 24 kW. Poprawiona została znacznie izolacja termiczna budynku. Wyposażony został w nowe instalacje sanitarne i monitoringu. Wyeliminowano także bariery dla osób o ograniczonej możliwości poruszania (PRM).

"Największym wyzwaniem były prace podziemne, których część wykonano w technologii białej wanny. Bardzo ostrożnie trzeba było również wykonać wyburzenie antresoli o powierzchni około 300 m2, znajdującej się w głównej hali zabytkowego dworca. Nie mogliśmy użyć ciężkiego sprzętu z uwagi na jego gabaryty oraz obawę o ewentualne uszkodzenia struktur zabytkowych ścian. Prace zostały wykonane małymi etapami, poprzez odcinanie poszczególnych elementów wraz z ich rozdrobnieniem i usunięciem z obiektu. Wymagało to wielkiej precyzji i zachowania szczególnej ostrożności." - powiedział Piotr Doroszko, kierownik kontraktu Budimexu.


Odnowione wnętrze (grafika: Budimex)

Wraz z oddaniem dworca podróżnym likwidacji ulegnie obecny dworzec tymczasowy. Prace przeniosą się w tym czasie na plac przed dworcowy.

Dane techniczne modernizacji:

  • długość: 155,86 m
  • szerokość: 17,2 m
  • wysokość: 13,05 m
  • powierzchnia zabudowy: 2 131 m2
  • kubatura: 23 080 m3
  • kondygnacje: 3 (2 naziemne + 1 podziemna)

Wartość inwestycji to 36,6 mln zł netto.

Dworce kolejowe na serwisach społecznościowych: